מוסכם גישור גירושין
לשיחת ייעוץ והכוונה ללא עלות, התקשרו עכשיו:

מתגרשים? כמה טיפים לגירושין נכונים בישראל

הצעד הראשון – ההחלטה לאן פונים:

השלב הראשון הוא ההחלטה על הדרך להגיע להסכם גירושין. מהי הדרך בה תבחרו? יש כמה אפשרויות:

הליך גישור – נרצה להתחיל דווקא מהאופציה הזו שהיא "הידידותית ביותר למשתמש". בהליך הגישור יגיעו בני הזוג למגשר/ת מוסמכים כדי לדון בכלל הדברים שאמורים להיות בהסכם הגירושין ואשר יסייעו לבני הזוג להגיע להסכמות הנכונות ביותר עבורם ועבור ילדיהם.

הליך הגישור הוא קצר יחסית וכולל בד"כ מספר פגישות בודדות.

ההליך מבוסס על צרכי הצדדים וילדיהם וכן על היכולות שלהם.

עלותו הכוללת של ההליך זולה עשרות מונים מהליכים אחרים.

ההליך מצליח במקרים רבים לשמור על קשרי הורות טובה גם לאחר הגירושין שזה הדבר הכי חשוב עבור הילדים.

יתרון משמעותי נוסף הוא היכולת להגיע להסכמות לבד. בני הזוג אחראים להסכמות אליהם הגיעו ולא נכפית עליהם כל החלטה (למשל שיפוטית) שתשאיר אותם לא מרוצים. החתימה על ההסכם תגיע רק כשהמגשרים יוודאו שבני הזוג שלמים עם ההסכם.

גירושין בשיתוף פעולה – זהו תהליך שבו לכל אחד מבני הזוג מוצמד עו"ד שמתמחה בגירושין בשיתוף פעולה (גשת"פ) ותפקידם ביחד עם בני הזוג ולעיתים בצירוף מטפל/ת משפחתי/ת לסייע לבני הזוג להגיע להסכמות והסכם. היתרון של הליך זה הוא מצד אחד ייצוג פרטני של כל אחד מבני הזוג המאפשר לצדדים לחוש בטחון בעיקר כשקיים חוסר אמון ביניהם. מן הצד השני הכל נעשה בשולחן דיונים וניהול מו"מ כאשר לעוה"ד המייצג יש אינטרס אמיתי לסיים את ההליך מחוץ לכתלי ביהמ"ש. הסיבה לכך היא שאסור יהיה לו לייצג את הלקוח בהליך משפטי אם ההליך לא יצליח.

בית משפט וניהול הליך משפטי – זוהי האופציה המוכרת יותר, על אף שקיימת מגמה של מעבר לאלטרנטיבות האחרות. אופציה זו כוללת הגשת תביעה לגירושין (היום נקראת "בקשה ליישוב הסכסוך") וניהול הליך מול שופט, כל אחד באמצעות עורך דינו. ההליך הוא לרוב ארוך ותלוי בזמני ביהמ"ש. במקרים רבים הוא מעמיק את הקרע בין בני הזוג. כלכלית הוא יקר עשרות מונים מכל הליך אחר (לרוב עשרות אלפים לכל אחד מבני הזוג) ופוגע בד"כ בילדים. בעצם, מי שיחליט עבור בני הזוג ועבור ילדיהם הוא שופט.

מה קורה אם פנית לביהמ"ש והגשת בקשה ליישוב הסכסוך או האם קיים גישור בחינם – בעבר, כדי להתגרש פנו לרוב בני הזוג (בד"כ אחד מהם)  לביהמ"ש באמצעות עורך דינו והמפגש הראשון בין בני הזוג היה מול השופט בפתיחת ההליך המשפטי.

היום, לאחר החוק החדש, זוג שהגיש בקשה ליישוב הסכסוך יתבקש להגיע ליחידת הסיוע לפני שיפגשו השופט. ביחידת הסיוע יפגשו בד"כ עם עובד/ת סוציאלי/ת שישבו איתם ויסבירו להם על כלל האלטרנטיבות לניהול הליך משפטי, למשל גישור.

אם בני הזוג יסכימו שלא לנהל הליך משפטי וכן ירצו למשל להגיע להליך גישור, יבקשו מהם לרוב "לחזור עם הסכם", כלומר למצוא מגשר/ת ולהגיע בסיועו להסכמות. ביחידת הסיוע לא אמורים ככלל לנהל הליכי גישור אלא רק להציע אלטרנטיבות להליך משפטי.

לכן זוגות רבים שבוחרים מלכתחילה להגיע להסכם בהסכמה, מעדיפים לפנות למגשרים ולא לביהמ"ש. 

איך לבחור את המגשר הנכון:

מגשרים מקצועיים ובעל ניסיון רב בגישורי משפחה – לשים לב האם המגשר/ת מנוסה ומקצועי/ת. מגשר גירושין בעל ניסיון יודע לפתור דילמות להתיר קשרים ולסייע לבני הזוג להגיע להסכמות. מאוד קל שגישור "יתפוצץ", שהרי כל אחד מבני הזוג מגיע עם עמדות ועצות בלתי מתפשרות. מגשר טוב ידע לחלץ את הצרכים האמיתיים ולייצר הסכם נכון. בפנייה למרכז מגשרים תוכלו לשוחח קודם עם נציג מגשר שישמע אתכם וידע להפנות  אתכם למגשר הנכון לכם. הנציג בד"כ גם לא יעביר את המידע למגשר, ומדוע? לעיתים כאשר צד אחד משוחח עם המגשר עצמו עשויה להיווצר אצל הצד השני התחושה שהצד הראשון "סגר עסקה" כי רק הוא דיבר. במרכז מגשרים לרוב זה לא קורה.

האם המגשר צריך להיות עו"ד –  מגשר ע"פ הגדרתו אינו צריך להיות עו"ד. אלו שני מקצועות שונים. עו"ד מייצג את הלקוח ונותן ייעוץ משפטי. מגשר תפקידו לסייע בפתרון קונפליקטים והגעה להסכמות. זה הייחוד של המקצוע.

מגשר טוב ילמד את צרכי בני הזוג ויוכל יחד איתם לשים את כלל האופציות על השולחן כדי להגיע לפתרונות הנכונים עבורם. הוא מיומן בניהול מו"מ בדרך גישורית כדי שבני הזוג יגיעו להחלטות בעצמם. כך יוכלו לקיים בצורה טובה יותר את ההסכם.

האם קיים מערך תומך של אנשי מקצוע נוספים – זו גם שאלה שכדאי לשאול. בד"כ למרכז מגשרים יש אנשי מקצוע נוספים כגון אנשי טיפול אנשי כלכלה שיוכלו לתת מענה בעת הצורך.

האם למגשר הצלחות בניהול הליכי גישור – כדאי לשאול האם באופן כללי בני הזוג מצליחים לצאת עם הסכם המקובל עליהם, האם הגישור נעשה באווירה טובה ומכובדת? כדאי ורצוי לקרוא ביקורת על אותם מגשרים באתרים.

עליות הליכים משפטיים

עלות הליך גישור הוא הליך זול משמעותית מכל הליך אחר. מאוד חשוב לשאול כמה יעלה כלל ההליך ולאו דווקא המחיר לשעה שהרי אצל מגשר מנוסה מקצועי ויעיל ההליך יוכל להתבצע במספר פגישות מאוד מצומצם. הליך גישור ממוצע יעלה כ 8,000 ₪ עד 18,000 ₪ תלוי במקרה.

הליך גשת"פ  יעלה לרוב 25,000 ₪ עד 40,000 ₪.

הליך משפטי יעלה כמה עשרות אלפים בד"כ לכל אחד מבני הזוג.

האם ניתן להפסיק את הליך הגישור בכל שלב, למשל לצורך שלום בית?

בגישור נכון, ישאלו אתכם כבר בתחילת הדרך האם אתם בשלים להתגרש. קיימים מקרים רבים מתחילים בני הזוג הליך גישור לגירושין ותוך כדי ההליך, מחליטים לחזור לשלום בית. כפי שצויין, ההליך אינו טכני ומתאפשר לבני הזוג פתיחות מירבית. משהו שלפעמים היה חסר לבני הזוג שנים רבות. במקרים כאלה ואגב, בכל מקרה בו בני הזוג יחליטו כי זה מה שהם רוצים, ניתן להפסיק את ההליך. ההליך הינו וולונטרי ובני הזוג נמצאים בו כל עוד הם רוצים בכך.

האם בהליך גישור ניתן להיות מיוצגים?

בוודאי. ישנם הליכי גישור שעורכי הדין של הצדדים נוכחים בחדר הגישור ומייצגים אותם.

איך להגן על הילדים בגירושין

הליך הגירושין אינו קל לבני הזוג, וודאי וודאי שלא לילדיהם. איך מגנים עליהם? מגשרים שינהלו הליך באווירה מכובדת, תוך שימת דגש על הילדים, גם אם הם אינם נמצאים פיזית בחדר הגישור אבל נוכחים בתודעת המגשר כל הזמן, ישמרו בכך על צרכי הילדים ועל ההורות המכבדת גם בהמשך הדרך. גם בהליך גשת"פ יש מקום אמיתי לילדים לפעמים אף באמצעות איש טיפול מתאים שמתמחה בכך. בהליך משפטי ככל שהקרע גדול יותר הילדים מקבלים הורים שרוצים את טובתם אך המלחמה ביניהם נעשית פעמים רבות על גבם הצעיר של ילדיהם.

מזונות הילדים

לאחרונה יצא פס"ד חדש בביהמ"ש העליון בנושא מזונות ילדים. מאז יציאתו של אותו פס"ד שם ניתנה הלכה מסוימת בעניין קביעת המזונות, יצאו פסקי דין רבים שכל אחד מהם מנסה לתת את הפרשנות המיוחדת שלו לפסק הדין ולתת פסיקה בהתאם. מעבר לכך, בית הדין הרבני, שגם לו סמכות לפסוק בעינייני גירושין אינו כפוף לפסיקת ביהמ"ש העליון.

מכאן, שבהליך משפטי קשה לדעת מה תהיה הפסיקה בענייני מזונות.

בהליך גישור פועלים קצת אחרת – אכן הפסיקה נמצאת לעיני המגשר והזוג, אך מנסים לבנות יחד את את המזונות ע"פ צרכי הילדים, צרכי הזוג, יכולות בני הזוג וכו'. בדרך זו יתבטאו מזונות הילדים נכון יותר בהסכם הגירושין.

איך תחלקו את הרכוש

קיימים חוקים כמו חוק איזון משאבים והחוק הפנסיוני שקובעים כיצד יחלקו בני הזוג את הרכוש. עם זאת בהליך גישור נכון ולמידת צרכי בני הזוג ניתן לחלק את המשאבים/רכוש בצורה כזו שתועיל לבני הזוג ותאפשר להם חיים מכובדים כלכלית גם לאחר הגירושין.

נחזור להתחלה – מהי הדרך שתבחרו?

אם מלכתחילה תרצו להגיע להסכם גירושין בהסכמה תשקלו הליך.

אם קיים חוסר אמון גדול ביניכם אולי תשקלו גירושין בשיתוף פעולה.

האלטרנטיבה הבאה היא ביהמ"ש.

תבחרו את הדרך הנכונה לכם

לשיחה ללא עלות ניתן לפנות למגשרת הבית של "מוסכם" – מרכז המגשרים הארצי…

*המאמר אינו מהווה כל תחליף לייעוץ משפטי פרטני במידה שנחוץ

גישור גירושין רק שהכל מוסכם
אנחנו זמינים עבורכם ושמחים לעזור
השאירו פרטים ונחזור אליכם בזמן שיתאים לכם
משפחה מודרנית דרך מוסכם
זוג אצל מוסכם
צרו איתנו קשר

אנו מזמינים אותך לפנות אלינו עוד היום ולהתחיל להניח את היסודות לתהליך גירושין מכבד, הדדי ושומר על הרווחה שלכם.

גישור גירושין דרך מוסכם